خبر

وجود ۲۴ نوع مدرسه در کشور چالشی برای عدالت و کیفیت آموزش است
وجود ۲۴ نوع مدرسه در کشور چالشی برای عدالت و کیفیت آموزش است
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " سیدجواد حسینی " در نشست شورای آموزش و پرورش و آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش یزد افزود: شکل گیری نوع واحدی از فضای آموزشی با رعایت تمامی موازین عدالت آموزشی و کیفیت بالا، آرمان آموزش و پرورش در کشور است و رویکردها در نهاد آموزشی پرورش باید به این سمت باشد .
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مدارس کشور دولتی و بقیه به صورت غیردولتی اداره میشود، اظهار کرد: این وضعیت به عدالت آموزشی و تربیت دانشآموزان ضربه میزند و نیازمند بازنگری است که حل این مشکل در اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید پیگیری شود .
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص شبکه آموزش دانشآموزان ( شاد ) نیز یادآور شد : هماکنون از این شبکه بومی در عرصه تعلیم و تربیت، ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشآموز استفاده میکنند و این روند رو به افزایش است .
حسینی با تبیین اهمیت ایجاد زیرساخت و فراهم کردن تجهیزات مناسب برای استفاده هرچه بیشتر دانشآموزان از آموزشی غیرحضوری، گفت: هنوز ۳۰ درصد دانشآموزان به تبلت و گوشی هوشمند نیاز دارند که برای تامین آن به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۳۰ هزار تبلت و گوشی مناسب قابل استفاده در سطح کشور با همکاری خیران و تشکلها تهیه و در دسترس دانشآموزان قرار گرفته، افزود: امروز خرید یک دستگاه تبلت برای دانشآموزان بر حسب ضرورت کاری مهمتر از ساخت یک واحد آموزشی است و برای حل این مشکل و رفع رنج حدود پنج میلیون دانشآموزی که فاقد این تجهیزات هستند، نیاز به مشارکت خیران و توجه بیشتر مسئولان است.
حسینی با تاکید بر این کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و تحقق عدالت در آموزش با امتناع به سند تحول بنیادین، گفت: خوشبختانه لایه نظری این سند و لایه برنامهای آن در قالب ۶۰۰ برنامه تاکنون تدوین شده است و همه آنچه که برای کیفیت بخشی به این حوزه نیاز است، در این سند دیده شده است.
وی دو اقدام مهم که اکنون باید برای آن تلاش شود را بردن لایه اجرایی این سند به مدارس و ارائه لایه نهادین از سوی استانداران، سایر دستگاهها و خانوادهها ذکر کرد و گفت: لایه نهادین این سند به این معنی است که با تقسیم کار، هر کسی هر وظیفهای در قبال این سند دارد، اجرایی کند.
معاون وزیر افزود: در این سند ۱۳۱ راهکار اجرایی در قالب شش زیرنظام باید محقق شود که براساس ارزیابیها، ۴۴ درصد آن یعنی بیشترین سهم آن مربوط به نظام رهبری و مدیریت این سند است.
حسینی با تاکید بر این که آموزش و پرورش یک نهاد فرآیندی و به عبارتی پروسهای است نه پروژهای، گفت: در حالی این فرایند باید مصونترین بخش در برابر تحولات سیاسی باشد متاسفانه امروز بیشترین تاثیر را دارد و این یک آفت برای نظام آموزش و پرورش است.
وی با تقدیر از تعامل و همکاری دستگاهها برای تحقق این سند، اظهار کرد: ویژگی مورد نیاز برای نظام رهبری و مدیریت برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، راهبری آموزشی است به عبارتی نیازمند مدیری است که نه قدرتمند بلکه اقتدار داشته باشد و هم بتواند همه اجزا و اضلاع جامعه را برای اجرای این نظام پای کار بیاورد و خوشبختانه مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان یزد این شاخصهها را دارد.
"محمدعلی طالبی" استاندار یزد نیز در این نشست استقلال فکری و اهتمام به اجرای سند تحول را از ویژگیهای دانافر مدیر کل قبلی آموزش و پرورش استان خواند و با قدردانی از زحمات وی در دوران مسئولیتش، اظهار کرد: جایگاه ریاست آموزش و پرورش استان، جایگاه مقدسی است و آقای موحدیفر شایسته این جایگاه هستند.
داشتن نگاه نو و برنامهمحور همراه با ابتکار و بهرهگیری از تمامی ظرفیتها برای پیگیری و تحقق برنامههای آموزش و پرورش باید رویکرد متولیان این مجموعه قرار گیرد .
وی با اشاره به اینکه اجرای سند تحول بنیادین یک تکلیف و تاکنون برای انجام آن در استان با همکاری آموزش و پرورش و حوزههای مرتبط دیگر اقدامهای خوبی صورت گرفته بر تداوم آن با مدیریت جدید تاکید کرد و همراهی همه فعالان و دلسوزان این بخش را خواستار شد.
رییس شورای آموزش و پرورش استان موفقیت دانشآموزان یزد در کسب رتبه اول قبولی کنکور در سالهای متمادی را با اهمیت دانست برای حفظ آن جایگاه و تعالی آن در کنار پرداختن به نیازها و مسایل تربیتی را مورد تاکید قرار داد.
وی با بیان این که آموزش و پرورش استان امروز نیازمند نگاه زیربنایی است، پرهیز از نگاه روزمرگی به مسائل این حوزه را خواستار شد و گفت: باید برای تحقق و اجرای سند تحول بنیادین که سالها دچر مظلومیت و مهجوریت بود، کوشش کنیم.
استاندار خاطرنشان کرد: آموزش و پروش استان نیازمند وفاق و همدلی همه بخشهاست و این مستلزم کمک همه دستگاههای اجرایی و دیگر بخشهاست.
طالبی بیان کرد: ایجاد وفاق و همکاری بینبخشی و همراهی تمامی جامعه هدف و فرهنگیان و پیشکسوتان برای پیگیری و رسیدن به اهداف نظام تعلیم و تربیت بر اساس اهداف انقلاب اسلامی به خصوص ساحتهای مختلف سند تحول بنیادین یک ضرورت همیشگی است.
وی، رفع نیازهای دانشآموزان بدون امکانات سختافزاری و نرم افزاری بر حسب شرایط موجود و استفاده درست از فضای مجازی برای آموزش را مورد تاکید قرار دارد و گفت: هرچند تاکنون توسط خیران و آموزش و پرورش کارهای خوبی برای حل مشکل صورت گرفته ولی کافی نیست و باید بیشتر پیگیری شود.
به گفته طالبی، توجه به مشکلات فرهنگیان و معلمان خرید خدمتی جزو مسایلی است که انتظار میرود بنحو مناسب توسط آموزش و پرورش پیگیری شود .
وی در ادامه از قول حمایت معاون وزیر در خصوص تکمیل و تقویت زیرساختهای آموزش و پرورش استثنایی قدردانی کرد و افزود: در مورد تبلت دانش اموزی و طرح هدایت نیز قرار شده تفاهم نامه ای را داشته باشیم که امیدواریم با مشارکت استان در تامین منابع مورد نیاز، هیچ دانش آموزی در استان به دلیل کمبود این زیرساختها از آموزش محروم نماند.
در این مراسم با قدردانی از خدمات عباسعلی دانافر ، محسن موحدیفرد به عنوان مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان یزد معرفی شد.